Het is 2017 en de technieken online gaan ontzettend hard. Vroeger werkten bepaalde websites goed, maar is dat nu nog steeds het geval? Hoe weet je of jouw website nog geschikt is voor 2017?

Oude website

Veel zzp’ers en ondernemers hebben jaren geleden een website gemaakt of laten maken en hebben daar verder nooit echt meer iets mee gedaan. Ze denken: ‘de site functioneert goed, dus waarom zou ik er wat aan doen?’ Helaas veranderen de technieken online razendsnel en is het goed mogelijk dat je site lang niet meer zo goed functioneert als een paar jaar terug. Dit kan een nadelig effect hebben voor je positie in zoekmachines. Daarnaast kan het zijn dat je site niet meer goed werkt voor de bezoekers en dit kan je potentiële klanten kosten. Je wilt dus niet dat je site out of date is en niet meer goed werkt. Is jouw website geschikt voor 2017?

Is je site mobielvriendelijk?

Een aantal jaar geleden werd de mobiel nog amper gebruikt om online mee te surfen. Nu bijna iedereen een smartphone heeft, is dat een heel ander verhaal. Steeds meer mensen zoeken online met hun mobiel. Er zijn helaas nog aardig wat sites die niet geschikt zijn voor mobiele gebruikers. Ze hebben de site jaren geleden laten maken en hierdoor is er geen rekening gehouden met deze nieuwe technieken.

Om te kijken of je website geschikt is voor mobiele gebruikers, kun je gebruikmaken van deze handige tool.

Is je website snel genoeg?

De internetgebruikers hebben helaas niet zo veel geduld meer. Belangrijk is dan ook dat een site snel laadt. Wanneer een site secondenlang nodig heeft om te laden, is de kans aanwezig dat de bezoeker alweer weg is om het antwoord ergens anders te zoeken. Zonde!

Heb je een blog?

Heb je op jouw website een blog? Heel veel oudere websites van ondernemers en zzp’ers maken geen gebruik van een weblog. Vroeger kon dat ook prima, maar tegenwoordig hecht Google meer en meer waarde aan content. Hoe meer inhoud je site bevat, hoe beter. Regelmatig een nieuwe blog kan dus voor je positie in een zoekmachine erg belangrijk zijn.

Pakkende afbeeldingen

Pakkende afbeeldingen zijn heel belangrijk, omdat mensen visueel zijn ingesteld. Met afbeeldingen kun je je site maken – of breken. Probeer creatiever om te gaan met afbeeldingen. Heb je een klein restaurantje? Zorg dat je dan een aantal professionele foto’s laat maken, die van hoge kwaliteit zijn, maar die ook laten zien hoe gezellig het in het restaurant is. De tijd van lege stoelen en tafels op foto’s is echt voorbij. Goede foto’s kun je ook delen op social media – zoals Instagram – en juist wanneer deze pakkend zijn, zullen mensen er op reageren.

Mogelijkheid tot reageren

Het internet is socialer dan ooit. Heb jij op je site wel genoeg mogelijkheden voor mensen om een reactie achter te laten? Dit kan bijvoorbeeld bij een blogpost zijn, maar ook een contactformulier is heel belangrijk. Niemand zit meer te wachten op een site waar een telefoonnummer of e-mailadres staat genoemd. Het moet makkelijker en vooral sneller. Met een contactformulier kunnen mensen direct hun vraag stellen.