Een tekst die je voor het internet schrijft, is heel anders dan een tekst voor bijvoorbeeld een tijdschrift of krant. Je moet namelijk rekening houden met SEO, maar ook de lezer tevreden houden. Een goede SEO-tekst kan ervoor zorgen dat jouw website beter gevonden wordt door zoekmachines. Maar hoe kun je goede SEO-teksten schrijven? Waar moet je op letten?

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimalisation, ook wel zoekmachine-optimalisatie. Dit is een techniek die bedoelt is om hoger in zoekmachines te ranken. SEO bestaat uit verschillende onderdelen. Zo kun je de techniek van je website SEO optimaliseren, maar is het ook mogelijk om hoger te ranken in zoekmachines vanwege links op andere sites die naar jouw site wijzen. En er zijn talloze SEO-technieken toe te passen in de teksten die je schrijft op je website. En hiermee kun je dus hoger in Google komen. Maar hoe schrijf je een goede SEO-tekst?

Het onderwerp van je blog

Het onderwerp van je blog kan al erg belangrijk zijn. Wanneer je een te globaal onderwerp hebt, is de kans klein dat je hoger in Google terecht komt. Misschien wil je een tekst schrijven over het afsluiten van een autoverzekering. Enig idee hoeveel teksten hier al over geschreven zijn? De concurrentie is zo groot, dat Google jouw tekst waarschijnlijk maar moeilijk oppakt. Beter is om dieper in te gaan in een sub-onderwerp. Over autoverzekeringen afsluiten kun je bijvoorbeeld al ontzettend veel sub-onderwerpen bedenken. Bedenk je ook dat weinig mensen echt zullen zoeken op ‘Autoverzekering afsluiten’. Vaak hebben ze veel specifiekere vragen. Bijvoorbeeld:

  • Wat voor een autoverzekering heb ik nodig voor een oldtimer?
  • Kan ik mijn autoverzekering veranderen?
  • Mag ik een auto zonder rijbewijs verzekeren?

Wanneer zo’n specifiek onderwerp wordt beantwoord, dan merk je al veel sneller dat je heel hoog in Google kunt komen. Een voorbeeld: ik heb een website waar ik vooral hobbymatig mee bezig ben. Dat is de website www.30daychallenges.nl, gericht op afvallen en fitness. Ik heb hier een artikel geschreven ‘Afvallen met Brandnetelthee’. Het is dus geen artikelen over afslanken zelf, maar gaat over een duidelijk onderwerp. Op een andere website, InfoNu, heb ik een soortgelijk artikel geschreven, al veel eerder.

Wanneer ik op het moment van schrijven bij Google intyp ‘afvallen met brandnetelthee’, zijn de bovenste twee resultaten mijn eigen teksten.

brandnetelthee screenshot

Op dezelfde site heb ik ook algemene tips om af te vallen. Denk aan ‘5 manieren om gemakkelijk af te vallen’. Dit artikel is veel minder gemakkelijk in de zoekmachines te vinden, omdat de concurrentie veel groter is.

Titel

Behalve dat je een goed onderwerp moet hebben, moet je ook een pakkende titel hebben. Eentje waar je belangrijkste keywords in voorkomen, maar ook eentje die lezer aanspreekt en ervoor zorgt dat ze het aanklikken. Dit kan in de vorm van een lijstje of een vraag.

De inhoud

Het onderwerp is natuurlijk erg belangrijk, maar dit geldt ook voor de inhoud. Maak voor je SEO-teksten altijd gebruik van tussenkopjes en probeer hier af en toe wat belangrijke steekwoorden in te zetten. Woorden die in je koppen en titel staan, worden door zoekmachines gezien als belangrijk. Zet je belangrijkste zoekterm (bijvoorbeeld afvallen met brandnetelthee of autoverzekering afsluiten) echter niet in iedere kop, maar probeer af te wisselen. Bij mijn brandnetelthee artikel op 30 day challenges heb ik 6 tussenkopjes en slechts in drie ervan staat ‘brandnetelthee’. In eentje staat slechts het woord ‘afvallen’.
Bedenk je ook dat de meeste lezers scanners zijn. Voor je lezers is het dus ook praktisch om goede titels te hebben.

Ook in de tekst zelf is het verstandig om goed te kijken naar de woorden die gebruikt. Laat belangrijke termen terugkomen in je tekst. Bijvoorbeeld brandnetelthee, brandnetel, afvallen, afslanken en afvallen met brandnetelthee. Ook hierbij geldt doe dit niet constant. En het is ook belangrijk om de zinnen mooi vloeiend te laten lopen. Het is immers ook belangrijk dat je bezoekers de tekst kunnen lezen en begrijpen. Sommige webmasters maken hele gekke zinsconstructies, zodat hun zoektermen maar terug blijven komen in de tekst.

De lengte van je artikel

Vroeger kon je gemakkelijk hoog komen in een zoekmachine met kortere teksten, maar tegenwoordig is dit lastiger. Content is king, wordt er vaak gezegd, probeer je teksten daarom echt body te geven. Richt op minimaal 500 woorden voor een blogbericht, maar langer kan ook geen kwaad. Af en toe een blogbericht dat minder lang is, is niet erg, maar onthoud dat meer inhoud belangrijk en vooral goed kan zijn voor de zoekmachines.

Andere trucs

Dit heeft weinig te maken met het schrijven van de tekst zelf, maar er zijn nog meer dingen waar je op kunt letten.

  • Maak je gebruik van WordPress? Dan is de plugin Yoast SEO een echte aanrader, omdat je hiermee kunt instellen wat je in een zoekmachine ziet. Ook kun je kijken of je site goed is geoptimaliseerd voor zoekmachines.
  • Afbeeldingen kunnen erg helpen, zeker wanneer deze een ALT-tekst bevatten
  • Lijsten zijn ook heel handig

Hulp nodig?

Vind je het toch wat lastig allemaal? Geen nood, je kunt je teksten ook laten schrijven. Neem contact op voor meer informatie!